Kaizen Group Malaysia

Apa ALTERNATIF anda jika di saat kecemasan, Hospital kerajaan Sesak ??

Petang Ahad yang tenang menjadi kelam kabut akibat dari kemalangan yang menimpa anak anda ketika bermain di Padang permainan.

Tanpa berlengah anda membawa anak ke hospital kerajaan terdekat…Malangnya ketika itu  Hospital penuh sesak dengan orang ramai baik di klinik biasa hinggalah ke emergency dept.

HospitalKlangStatCorridor

Apa ALTERNATIF anda ?

1 – menunggu berjam2 nak dapatkan rawatan ? Sudah tentu tidak……

2- Membawa anak anda ke Hospital Swasta berhampiran…tapi…..

Pilihan ke – 2, membawa anak ke hospital Swasta berhampiran dan anda tahu kos kemasukan / rawatan di hospital swasta adalah sangat tinggi. Kos mendaftar masuk anak anda berrmula dari RM 2000 bagi kes biasa dan RM 5000 bagi kes yang melibatkan risiko pembedahan. Kos bilik sehari antara RM 150 – RM 300. Jika anak anda dikuarantinkan, anda tiada pilihan terpaksa stay di bilik berseorangan ( dgn kos RM 250 sehari ). Sebarang kes yang melibatkan pembedahan akan melibatkan kos RM 6000 dan ke atas.

Pendek kata, jika stay 5 hari di Hospital Swasta bagi kes demam dan batuk pun, akan telan belanja antara RM 2500  – RM 4500, bergantung  kepada jenis rawatan dan ubat yang diberikan.

=================================================

Rahsia Medical Card : Kami BAYAR kos rawatan keluarga anda!

=================================================

Di Hospital Swasta, masih ramai orang berkejar ke sana membawa keluarga yang sakit. Bukankah ia mahal ? Ya mahal, tapi bil – bil mereka di bayar oleh pihak ke – 3.

Di Hospital Swasta ,

– Anda boleh mendapat akses berjumpa Doktor Pakar ‘on the spot’ berbanding di hospital kerajaan di mana anda di tetapkan tempoh waktu tertentu bagi mendapatkan konsultansi Doktor Pakar.

– Selesa. Hospital Swasta, keadaannya selesa dan damai dan yang penting tidak terlalu sesak berbanding di hospital kerajaan. Kalau anda ke wad hospital kerajaan, jangan terkejut jika keadaan pesakit diletakkan bercampur lelaki & perempuan, katil yang rapat & agak panas. Bukan lah hendak melecehkan keadaan di sana, tetapi itu lah hakikat.

2 perkara di atas menjadi perkara utama orang ramai ke hospital swasta mendapatkan rawatan.

3 Hospital Kerajaan vs 11 Hospital Swasta di Penang.

Dengan hampir 2 juta ( pulau & tanah besar ) penduduk Pulau Pinang, bilangan pesakit di hospital2 kerajaan & swasta sentiasa ramai. Jika anda pergi ke Hospital Besar Pulau Pinang, pesakit memang ramai, dari kanak2 & orang tua, lelaki & perempuan, rakyat asing dan rakyat Malaysia..full house.

Tidak dinafikan, Hospital kerajaan mempunyai prasarana & kepakaran yang terbaik di Malaysia. Cuma, tugas mereka unutk memberikan khidmat kepada 27 juta rakyat Malaysia, dilihat sangat mencabar dan berat. Disebabkan itu, banyak bahagian & ruang, tidak dapat di jaga sepenuhnya sehingga menimbulkan keadaan seperti beratur terlalu lama, waiting list yang panjang, katil tak cukup, pesakit terpaksa di letakkan di atas lantai, kecuaian kakitangan dan sebagainya. 

Atas dasar itu, alternatif kepada Hospital Swasta mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia.

p/s – Kepada rakan2 yang berkhidmat di Hospital Kerajaan, tugas anda adalah sangat murni dalam membantu orang ramai. Tabik spring.

======================================

Adakah servis di Hospital Kerajaan FREE 100% ?

======================================

Bagi saya tidak semua servis di Hospital Kerajaan adalah FREE. Bagi kakitangan kerajaan, golongan ini ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan. Tetapi bagi non-gov , anda boleh mendapatkan rawatan pada kos yang paling minima. Tetapi dalam sesetengah kes, servis di Hospital Kerajaan juga dikenakan KOS RM ribu2, seperti kes pembedahan menggantikan tulang patah akibat kemalangan, kes kanser yang memerlukan rawatan kimoterapi dll.

Atas dasar ini, peranan Medical Card sebagai medical bill settler, adalah sangat PENTING.

Siapakah yang membiayai bil di hospital swasta ?

Pihak ke – 3 yang dimaksudkan adalah syarikat Takaful seperti PruBSN TAKAFUL yang menyediakan khidmat bil settler melalui fungsi medical card kepada orang ramai dan setiap ahli keluarga mereka.

Fungsi medical card adalah :

1 – Memudahkan kemasukan ke hospital swasta dengan kos pendaftaran di minimumkan antara RM 300 – RM 0 berbanding kadar biasa ribuan ringgit.

2 – Memudahkan pesakit ‘discharge’ dari hospital tanpa perlu MEMBAYAR & MENUNGGU BIL SIAP.

3 – Membiayai kos bilik, kos ubat – ubatan, kos pembedahan dan lain2.

Umumnya, dari proses kemasukan pesakit , hinggalah di saat pesakit discharge dari hospital, pihak takaful akan memberi jaminan BAYARAN kepada pihak hospital. 

Medical Card bukanlah menunjukkan prestij seseorang itu, tetapi ia berkaitan dengan :

– Kepentingan rawatan yang CEPAT di hospital swasta berbanding hospital kerajaan ( seperti kes kanser )

– Pembiayaan kos rawatan & pembedahan yang berkemungkinan menelan belanja RM puluhan ribu ( boleh jual rumah / tanah / emas….)