Kaizen Group Malaysia

Bukan mudah untuk memujuk seseorang membeli atau memiliki polisi insurans. Di sebelah lain, ada yang memiliki lebih dari 2 polisi untuk diri sendiri. Maka kita ada 2 ragam manusia yang kurang sedar kepentingan insurans dan peka terhadapnya, tidak kiranya insuran kesihatan, pendidikan, nyawa dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi dengan kenaikan harga penjagaan kesihatan, wajarlah kita mempertimbangkan untuk memiliki insurans.

Bukan itu sahaja, tahap kesihatan masyarakat Malaysia pun bukanlah pada tahap yang baik, maka dengan meningkatnya pelbagai penyakit, insurans khususnya insurans kesihatan menjadi satu keperluan.

Insurans kesihatan memberikan anda peluang dan sokongan kewangan yang amat diperlukan semasa kecemasan perubatan.

Insurans kesihatan adalah pembayaran perbelanjaan perubatan yang ditanggung oleh pihak yang diinsuranskan. Ia membayar perbelanjaan yang ditanggung daripada penyakit atau kecederaan, kepada pembekal penjagaan secara langsung.

Terdapat pelbagai jenis pelan insurans kesihatan, misalnya, insurans kesihatan individu, insurans kesihatan keluarga, insurans penyakit kritikal dan lain-lain.

Wajarlah menjadikan pembelian insurans kesihatan sebagai sebahagian daripada perancangan kewangan.

Menurut seorang ejen insurans dari sebuah syarikat insurans terkemuka di Malaysia, Nanthini Nadeson, insurans kesihatan memberi sokongan kewangan yang sangat diperlukan semasa kecemasan perubatan apatah lagi, penjagaan perubatan swasta di negara kita dikategori mahal.

Jelasnya, ini di sebalik pelbagai inisiatif kerajaan dalam memperkasa skim kesihatan seperti kad insurans Peduli Sihat oleh kerajaan Selangor dan perbelanjaan modal ke arah penjagaan kesihatan memperbaiki keadaan semasa oleh kerajaan Persekutuan.

“Walaupun kerajaan mengusahakan pelbagai cara meningkatkan tahap kesihatan, kita juga bertanggungjawab terhadap diri dan keluarga kita.

“Oleh itu wajarlah memiliki insurans kesihatan untuk anda dan keluarga. Bagaimanapun, premium insurans kesihatan yang perlu dibayar untuk mendapatkan polisi insurans yang baik berbeza untuk setiap orang berdasarkan beberapa faktor yang berbeza,” kata Nanthini yang berkecimpung dalam bidang insurans sejak 6 tahun.

Di bawah adalah 5 sebab utama yang untuk mendapatkan insurans kesihatan:

1. Perubahan gaya hidup

Peralihan dalam gaya hidup manusia pada masa kini menjadikan mereka cenderung kepada pelbagai masalah kesihatan. Berulang-alik di atas jalan, jadual kerja yang sibuk, tabiat makan yang salah, kualiti makanan dan tahap pencemaran yang semakin meningkat meningkatkan risiko masalah kesihatan.
Sekiranya anda mahu mendapatkan rawatan segera di hospital awam, ingat, anda mungkin kena tunggu giliran anda ekoran kebanjiran orang ramai.

2. Peningkatan kos perubatan:

Kos perubatan meningkat secara mendadak dari hari ke hari sejak kebelakangan ini. Oleh itu, dalam situasi kecemasan, pengguna tiada pilihan lain tetapi menggunakan simpanan mereka. Ia pasti menjejaskan perancangan kewangan masa depan mereka. Banyak laporan yang menunjukkan rakyat kelas kedua dan ketiga bergantung kepada tabungan mereka sendiri untuk menangani kecemasan kesihatan.

3. Manfaat cukai pendapatan

Tahukah anda pembayaran yang dibuat ke atas premium insurans kesihatan juga layak untuk potongan cukai. Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) memberi keutamaan untuk menuntut pelepasan cukai sekiranya anda mempunyai perlindugan perubatan. Dalam borang pelepasan cukai individu, senarai ke 19 dan 21 adalah tuntutan yang boleh dilakukan dengan LHDN untuk pelepasan cukai dengan Takaful. Namun terdapat had untuknya iaitu RM 6,000 untuk insurans nyawa dan RM 3,000 untuk perubatan.

4. Liputan perbelanjaan hospitalisasi

Insurans kesihatan bukan sahaja meliputi kos perubatan malah kos perbelanjaan OPD (jabatan pesakit luar) dan ujian diagnostik. Maka ia menjadikan insurans kesihatan lebih penting kerana bukan sahaja meliputi kos kemasyarakatan tetapi juga perbelanjaan yang dilakukan terhadap ujian OPD dan diagnostik sebelum dan selepas tempoh masa yang ditetapkan seperti yang ditetapkan oleh polisi.

5. Faedah tambahan

Polisi menyeluruh tertentu juga menawarkan manfaat tambahan seperti ambulans, liputan pembedahan penjagaan harian, liputan pemeriksaan kesihatan dan perbelanjaan vaksinasi di bawah insurans kesihatan. Ada syarikat-syarikat insurans pada masa kini yang menawarkan insurans kesihatan untuk rawatan alternatif.

Usia tepat untuk beli insurans kesihatan

Ramai yang dalam dilema mengenai usia yang betul untuk membeli polisi insurans kesihatan. Ramai yang menunggu sehingga hari tua, baru hendak mencari insurans.

Namun, jika dasar insurans kesihatan dibeli pada usia muda, maka anda perlu membayar amaun yang kurang untuk polisi itu.

Premium meningkat seiring dengan tahap kesihatan seseorang. Premium untuk pelan kesihatan ditentukan oleh umur, sejarah perubatan, bandar kediaman dan lain-lain daripada yang diinsuranskan. Jadi, jika anda membeli pelan kesihatan lebih awal, ia akan membantu anda menjimatkan premium yang dibayar.

Apabila membeli insurans kesihatan, jangan ketinggalan untuk menyertakan insurans penyakit kritikal.

Ini kerana ia menawarkan pembayaran jumlah tetap selepas anda didiagnosis dengan penyakit kritikal yang dilindungi oleh polisi tersebut. Anda boleh memilih untuk membeli polisi penyakit kritikal sebagai insurans asing atau bersama-sama insurans kesihatan biasa.

Insurans penyakit kritikal bertindak sebagai tambahan yang sangat berharga kepada perlindungan kesihatan asas jika anda didiagnosis dengan penyakit serius.