Kaizen Group Malaysia

SIJIL Takaful boleh didefinisikan sebagai suatu dokumen perlindungan Takaful atau kontrak Takaful bagi Takaful Keluarga dan Takaful Am yang di dalamnya terkandung terma serta syarat yang dipersetujui antara peserta dengan pengendali Takaful.

Di dalam Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013, sijil Takaful Keluarga dan kemalangan diri didefinisikan sebagai sijil Takaful yang manfaat Takafulnya akan dibayar sebagai bantuan kewangan apabila berlaku kematian atau kemalangan diri, penyakit atau keuzuran.

Sijil Takaful akan diserahkan kepada peserta Takaful setelah segala proses berkaitan selesai dilakukan oleh pengendali Takaful.

Antara proses yang perlu dilakukan ialah pengisytiharan oleh peserta terhadap segala maklumat kesihatan dan menjawab segala soalan yang terkandung di dalam borang cadangan Takaful dengan telus dan jujur.

Manakala pihak pengendali Takaful pula akan melakukan proses pengunderaitan secara profesional bagi memastikan bakal peserta layak menyertai pelan Takaful berpandukan segala peraturan yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia dan memenuhi tuntutan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013, bukan hanya memikirkan faktor keuntungan semata-mata dengan penyertaan peserta baru.

Peserta dan pengendali Takaful serta ejen-ejen seharusnya berusaha untuk mengisytiharkan fakta material ketika membentuk dan mewujudkan kontrak Takaful.

Kegagalan untuk berbuat demikian akan mengakibatkan kesan yang buruk.

Sebagai contoh, peserta yang tidak mengisytiharkan rekod kesihatan mereka secara telus akan mengakitbatkan ketidakadilan dalam bayaran wang caruman ke dalam dana Tabarru’.

Ini kerana faktor kesihatan adalah salah satu kriteria dalam menentukan jumlah bayaran wang caruman demi memastikan keadilan terhadap sesama peserta Takaful apabila berlaku tuntutan.

Ejen-ejen Takaful pula perlulah bersikap berdisiplin dan amanah tanpa hanya memikirkan ganjaran kewangan yang bakal mereka terima dengan memastikan peserta Takaful cakna tentang perkara yang perlu mereka isytiharkan supaya tiada sebarang kemusykilan yang mungkin timbul di kemudian hari kelak jika pengisytiharan tidak dilakukan dengan telus.

Sementara itu, pihak pengendali takaful juga wajar mematuhi segala maklumat yang telah termaktub di dalam sijil Takaful sekiranya berlaku sebarang tuntutan yang layak diterima oleh peserta.

Akur dan memenuhi peraturan ketika memuktamadkan kontrak sijil Takaful dapat menjamin hak-hak kepada kedua-dua pihak pengendali Takaful dan juga peserta.

Hak peserta dan pengendali Takaful dalam sijil Takaful

Peserta boleh membuat aduan kepada Unit Aduan di syarikat pengendali takaful sekiranya hak mereka tidak ditunaikan mengikut kontrak takaful dan mereka juga boleh merujuk kepada Biro Pengantara Kewangan.

Biro ini merupakan salah satu badan bebas yang menjadi pengantara bagi menyelesaikan masalah di antara peserta/pengguna dengan syarikat penyedia perkhidmatan kewangan sebagai contoh pengendali Takaful.

Aduan ini boleh dipanjangkan kepada Bank Negara Malaysia sekiranya aduan di peringkat biro mencapai jalan buntu.

Pengendali Takaful pula berhak menamatkan atau membatalkan kontrak sekiranya peserta gagal memenuhi terma serta syarat di dalam sijil takaful. Segala aduan serta keputusan yang diperoleh adalah berdasarkan asas undang-undang yang ditetapkan dan bukan menurut emosi semata-mata.

Oleh yang demikian, sebaiknya pemilik sijil takaful mestilah memahami kandungan sijil Takaful mereka bagi mengenal pasti jenis perlindungan yang diberikan/ditawarkan dalam sesebuah pelan Takaful.

Ejen-ejen takaful memainkan peranan yang sangat penting kerana tidak ramai peserta yang mengambil berat tentang perkara ini dan demi memastikan tidak berlaku salah faham atau keluhan khasnya daripada peserta takaful tentang ketidakpuasan hati mereka terhadap pengendali takaful.

Jika kedua-dua pihak dalam muamalah menerangkan segala aspek dalam transaksi yang mereka lakukan, membuat pengisytiharan secara jujur dan tidak menyembunyikan fakta yang material, mereka akan beroleh ganjaran keberkatan dalam muamalah mereka, Insya-ALLAH.