Kaizen Group Malaysia
Home-Six-Address-Icon

18hmhijra2_1476915121Kuala Lumpur: Pengurusan kewangan yang betul adalah kunci utama dalam menentukan kelangsungan hidup dengan lebih teratur namun berapa ramai mempunyai matlamat hidup yang jelas dan merancang kewangan mereka sebaik mungkin untuk menghadapi hari tua.

Perunding Kewangan dan Pengasas HIJRAH Wealth Management Sdn Bhd, Rohani Datuk Mohd Shahir berkata, pemeliharaan hak masyarakat bermula dengan keupayaan menjana pendapatan peribadi masing-masing. Katanya, wang perlu mengalir untuk kesejahteraan masyarakat dan pengaliran wang berlaku dalam lima bentuk utama iaitu upah hasil pekerjaan, jual beli, pelaburan, cukai, zakat serta sedekah.

“Daripada pemantauan kami, kebanyakan rakyat Malaysia tidak memberi fokus kepada persaraan mereka, apatah lagi bila kita berbicara mengenai rancangan persaraan bagi masyarakat di luar bandar, rata-rata meletakkan harapan untuk anak yang akan menjaga mereka pada waktu tua nanti.

“Sebenarnya, sangat penting untuk kita mempelbagaikan simpanan dan menguruskan kewangan daripada peringkat muda lagi. Hakikatnya, rakyat Malaysia masih belum mempunyai kesedaran tinggi untuk menampung kehidupan mereka selepas bersara,” katanya.

Rohani berkata, bagi mereka yang bekerja dalam sektor swasta pula, selalu beranggapan mempunyai simpanan yang mencukupi terutama mereka yang sudah menjadi pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Menurut KWSP, daripada enam juta pencarum KWSP yang aktif, sebanyak 80 hingga 90 peratus mempunyai simpanan asas bawah dari RM100,000 dan majoritinya ada simpanan antara RM10,000 ke RM20,000 saja.

Selain itu, sebanyak 38 peratus (2.8 juta pencarum) mempunyai simpanan asas RM196,800, manakala 65 peratus mereka yang berumur 54 tahun hanya mempunyai lebih kurang RM50,000.

Rohani berkata, sekurang-kurangnya simpanan asas perlu ada bagi mereka yang mencapai usia persaraan (55 tahun) adalah RM196,800 yang mana dianggarkan hanya RM820 setiap bulan boleh dibelanjakan sehingga tempoh 20 tahun iaitu sampai usia 75 tahun.

Beliau berkata, sangat penting untuk mencapai matlamat kewangan daripada mula bekerja hingga bersara dan jika boleh 15 peratus daripada gaji yang diperoleh perlu diasingkan yang mana 10 peratus untuk perlindungan takaful, manakala lima peratus rancang untuk simpanan persaraan sendiri.

“Di Malaysia, kita beruntung kerana wujudnya KWSP yang membantu sebagai perancang persaraan dan bayangkan jika KWSP tidak wujud, sudah pasti ia sukar untuk dilaksanakan.

“Persediaan awal perlu dibuat agar kita tidak perlu bekerja selepas bersara dan tahap kesihatan harus dititikberatkan.

Kebanyakan pencarum mengeluarkan caruman untuk kesihatan dan kalau boleh wang itu jangan dikeluarkan sebab tujuan utamanya untuk selepas bersara,”katanya.

Banyak alternatif lain boleh diguna pakai, antaranya mengambil kad perubatan atau perlindungan takaful kerana kos sara hidup dan perubatan semakin meningkat.

“Musibah boleh berlaku tanpa disangka maka pendapatan masa depan kita perlu dilindungi. Kita perlu jaminan keselamatan daripada tuntutan kewangan yang besar iaitu dengan mengambil insurans untuk menampung musibah yang tidak boleh ditanggung keluarga ataupun diri kita dengan kewangan peribadi yang ada,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 20 Oktober 2016 @ 6:12 AM
Tags: