Kaizen Group Malaysia

Dianggarkan 160 juta orang dijangkiti Hepatitis C (HCV) di seluruh dunia, dengan 350,000 daripada mereka meninggal dunia setiap tahun.

Dua punca utama HCV disebabkan amalan minum alkohol secara berlebihan, dan dijangkiti daripada proses pemindahan darah atau organ, khususnya sebelum 1992.

getty_rm_illustration_of_hepatitis_c

Keadaan itu berlaku apabila darah daripada penderma tidak disaring daripada jangkitan seperti hepatitis C. Selain itu, jangkitan boleh berpunca daripada perkongsian jarum penyalahgunaan dadah.

Suntikan menggunakan jarum tercemar boleh mendedahkan individu dengan virus ini. Berkongsi barang kegunaan peribadi seperti pencukur dan berus gigi juga menjadi punca. Bayi dilahirkan daripada ibu yang dijangkiti HCV juga berisiko, selain mengadakan hubungan seks dengan mereka yang dijangkiti HCV.

Ketua Gastroenterologi dan Hepatologi Universiti Malaya, Prof Dr KL Goh, berkata, ramai tidak menyedari mereka dijangkiti HCV disebabkan tiada sebarang gejala.

“Kira-kira 80 peratus pesakit yang dijangkiti HCV tidak tahu mengenai kewujudannya sehingga 30 tahun lamanya. Ini kerana HCV tidak menunjukkan gejala. Akibat tidak sedar, ramai mangsa lewat mendapatkan rawatan.

“Kelewatan itu menyebabkan berlaku kerosakan hati, seterusnya serangan itu meninggalkan parut pada hati atau sirosis yang menyebabkan organ itu menjadi keras,” katanya dalam sesi taklimat HCV di ibu negara, baru-baru ini.

Kira-kira 25 peratus sirosis boleh berkembang menjadi barah dengan 33 peratus daripada penghidap menemui ajal.

HCV sukar dikesan kerana selalu menyerang tanpa membawa kesan khusus atau tidak berpanjangan.

Dr Goh berkata, hati memainkan peranan penting bagi memastikan seseorang dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Ini kerana hati mengawal lemak, protein serta gula bagi memastikan kita terus hidup, selain membuang toksin dari dalam tubuh. Di negara ini, kira-kira 1.5 peratus atau 451,000 daripada jumlah keseluruhan penduduk dijangkiti HCV.

“Saya yakin jumlah ini akan meningkat jika tidak ada ujian saringan darah untuk HCV dijalankan. Prosedur saringan darah perlu dimasukkan ke dalam pakej pemeriksaan kesihatan.

“Penyakit ini hanya boleh dikesan menerusi pemeriksaan darah dan orang ramai, terutama yang menerima pemindahan darah dan menjalani pembedahan memindahkan organ sebelum 1992 khususnya, digalakkan menjalani ujian darah sekurangnya setahun sekali,” katanya.

Pada masa ini, hanya ada suntikan agen antivirus bersama interferon yang disuntik di perut seminggu tiga kali. Pesakit juga diberi pil ribavirin yang dimakan setiap hari bagi menghalang jangkitan daripada menular ke seluruh organ itu.

Di rantau Asia Pasifik, kira-kira 27 peratus saja orang awam tahu mengenai HCV, 22 peratus mengetahui ia boleh dirawat manakala 19 peratus lagi faham mengenai akibat jika tidak dirawat.

INFO

Faktor risiko jangkitan HCV

– Berkongsi peralatan suntikan ubat

– Pemindahan darah/organ sebelum pemeriksaan diperkenalkan (di Malaysia sebelum 1994)

– Berkongsi menggunakan peralatan yang tidak disteril dalam bidang perubatan atau pergigian

– Tatu dan bertindik menggunakan perkakas tidak disteril

– Cedera tercucuk picagari (petugas kesihatan)

– Aktiviti seks tanpa perlindu­ngan atau banyak pasangan

– Pemindahan dari ibu kepada bayi sewaktu bersalin

– Akupuntur

– Suntikan dadah, walaupun hanya sekali

Ujian darah kesan bahan dalam darah dan kaitannya dengan HCV. Ini termasuk:

– Anti HCV (sejenis antibodi)

– ALT (sejenis enzim hati)

– HCV RNA (cebisan bahagian virus berkenaan)

– Genotip (satu strain virus ini)

Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 17 Mei 2015 @ 5:00 AM

– See more at: http://www.hmetro.com.my/node/51413#sthash.PWDdsoX4.dpuf