Kaizen Group Malaysia

image

BATU PAHAT – Seorang bapa tunggal di sini, merayu bantuan untuk merawat penyakit kanser tulang dihadapinya.

Adnan Ahmad berkata, dia memerlukan RM1,600 bagi menjalani rawatan hemodialisis bagi mencuci darah yang dikatakan menjadi punca penyakitnya.

Menurutnya, selagi tidak menjalani rawatan itu, penyakit kanser tulang atau ‘gout tulang’ itu makin teruk dan boleh mengancam nyawa.

Tambahnya lagi, sejak sakit, dia terpaksa berhenti kerja pada 2007 dan hingga kini tiada pendapatan tetap.

“Saya terpaksa berhenti kerja, jadi kami sekeluarga tiada pendapatan tetap. Hanya bergantung dengan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Majlis Agama Islam Johor (Maij).

“Walaupun bantuan itu RM500 sebulan, tak cukup sebab saya kena bayar sewa rumah, sara dua anak, beli barang dapur dan bil elektrik dan air.

“Saya juga perlu beli ubat untuk penyakit saya ini, sekitar RM300 sebulan,” katanya ketika ditemui di kediamannya, di Senggarang.

Tambahnya, anak sulungnya, Mohd Riduan, 14, juga terpaksa bekerja untuk menambah pendapatan keluarga.

“Ada kala saya kasihan kepada kedua-dua anak saya, mereka terpaksa bersusah sebab saya, sejak ketiadaan isteri tujuh tahun lalu, mereka yang jaga saya, ada masa jiran datang bantu,” katanya.

Dia berharap ada pihak sudi meringankan beban mereka tiga beranak dengan membantunya menjalani rawatan.

“Saya memang perlukan RM1,600 itu untuk rawat sakit saya ini.

“Rawatan itu agak mahal sebab perlu dibuat di Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom, Kluang, peralatan itu tiada di hospital di daerah ini,” katanya.

Sumbangan kepada Adnan boleh disalurkan melalui No Akaun Bank Simpanan Nasional; 0100441000013114.