Kaizen Group Malaysia

KLANG – Caj murah yang dikenakan hospital kerajaan menjadi antara faktor mendorong orang ramai serta warga asing mendapatkan rawatan.

Tinjauan di Rawatan Kecemasan, Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, mendapati bahagian itu sesak dengan orang ramai termasuk warga asing yang sedang menunggu giliran.

Berdasarkan maklumat daripada kakitangan hospital yang hanya mahu dikenali sebagai Santiago, hampir 40 peratus warga asing mendapatkan rawatan di hospital itu.

“Caj untuk warga asing di hospital kerajaan murah berbanding hospital swasta. Untuk pendaftaran hanya bayar RM65, tak termasuk kos rawatan contohnya jika ada ujian darah, X-ray atau lain-lain.

“Pernah seorang warga asing bayar kos rawatan RM1,230 untuk sakit kencing manis sebab dia ditahan di wad.

“Nampak macam mahal, tapi kos itu jauh lebih murah jika dibandingkan dengan kos rawatan di hospital swasta,” katanya kepada Sinar Harian.

Berikutan itu kata Santiago, bilangan pesakit warga asing yang ditahan di wad juga agak tinggi.

“Kebanyakan mereka ditahan sebab cedera kemalangan jalan raya atau di tempat kerja. Selebihnya kerana sakit seperti kencing manis, darah tinggi. Ada juga sebab denggi. Agak tinggi juga jumlah yang kena denggi,” katanya.

HTAR sebelum ini mendapat rungutan kerana katil pesakit tidak mencukupi.

Menurut Santiago, kesesakan beransur pulih selepas pihak hospital membuat sistem pemilihan mengambil pesakit.

“Bermula Mac tahun ini, pesakit yang kritikal akan dihantar ke Hospital Sungai Buloh dan selebihnya ke Hospital Selayang bagi mengurangkan kesesakan.

“Langkah itu dilakukan selepas HTAR menjadi tumpuan ramai bukan sahaja dari penduduk di Klang, tetapi dari Shah Alam, Kuala Selangor, Banting dan Sabak Bernam,” katanya.

Bagi pesakit luar, katanya, mereka boleh merujuk kes masing-masing di klinik kesihatan berdekatan kediaman mereka langkah mempercepatkan proses.

“Jika semua dirujuk di HTAR akan ambil masa yang lama dengan jumlah orang ramai yang tinggi setiap hari,” katanya.