Kaizen Group Malaysia

image (2)

JITRA – Biarpun menyedari risiko bakal dihadapi, seorang lelaki terpaksa meminjam wang daripada ah long untuk membiayai kos peruba-tan bapanya yang kini sedang kritikal di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

Logasilan Permal, 28, berkata, dia terpaksa membuat pinjaman tersebut bagi membolehkannya melangsaikan perbelanjaan kos rawatan bapanya, Permal Sengalrayan, 61, yang terlantar di hospital sejak tiga minggu lalu.

Menurutnya, kira-kira jam 12 tengah hari pada hari kejadian, bapanya yang menaiki motosikal jenis Honda C60 terlanggar lintangan dawai di bawah khemah berhadapan sebuah pasar raya sehingga menyebabkan berlaku kereta-kan tulang belakang.

“Walaupun pinjaman tersebut dibuat, ia masih tidak dapat menampung perbelanjaan rawatan bapa di hospital.

“Saya buat pinjaman ah long RM4,000 dan selebihnya daripada rakan-rakan yang faham keadaan sebenar,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, pinjaman tersebut sekadar menjelaskan pembiayaan pertama di hospital, tetapi masih ada rawatan susulan menelan kos perbelanjaan hampir RM30,000.

Logasilan berkata, ia disebabkan tulang belakang mengawal saraf tunjang bapanya tidak berfungsi menyebabkan pembedahan susulan perlu dijalankan.

“Memandangkan saya tidak bekerja, perkara ini menyukarkan saya untuk menjelaskan bil hospital yang agak mahal itu,” katanya.

Logasilan berkata, selain itu dia terpaksa berhenti kerja daripada sebuah syarikat komputer kerana anaknya sering demam dan terpaksa berulang-alik ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

“Saya buntu memikirkan cara untuk memohon bantuan dan mulai malu kerana kerap meminjam wang daripada rakan-rakan,” katanya.

Menurutnya, dia turut menjual peralatan komputernya untuk mendapatkan wang membiayai kos rawa-tan tersebut.